Az a bizonyos 5 perc

2024.04.25.

Az utóbbi hetekben több olyan szituációban találtam magam, amikor fontos volt az első benyomás, az a bizonyos 5 perc, valamint az is, hogy az alkalom végén mit gondolnak rólam, akikkel találkoztam. Szintén nem volt mellékes, hogy vajon mi az a gondolat, ami megfogalmazódott bennük velem kapcsolatban. 

Gyanítom, nem vagyok egyedül ezzel a témával, sokunkat foglalkoztat, hogy “Vajon hogyan látnak mások?” ahogy az a kérdés is megfordul sokunk fejében, hogy “Vajon mi az első benyomásuk rólam?”. Ha a személyes márkaépítésről beszélünk, ezek meghatározó kérdések, de ne rohanjunk ennyire előre …

 

Alkalom az önkifejezésre

A két említett szituáció egyike egy online meeting volt, és konkrétan egy állásinterjú 3 vadidegen emberrel. A szakmai oldalam mellett a személyiségem is terítékre kerül egy ilyen jellegű megbeszélés során. Az online felületen nehezebb a kapcsolódás, legalábbis én nem szeretem annyira, annak ellenére, hogy a laptopok másik oldalán ülők egyáltalán nem szokták ezt az ellenérzésemet észlelni. Az egy órás beszélgetés végén a HR szakember kedvesen vissza is jelzett nekem, hogy ezt a kényelmetlenebb szituációt is tudtam úgy kezelni, mintha egy limonádé mellett könnyedén beszélgetnénk.
És igen. Számomra ez fontos. A beszélgetés alatt önmagam adni. Számukra is fontos, hiszen ha a szakmai tapasztalatomat és megoldásaimat vonzónak ítélik, akkor vele együtt a személyiségemet is megkapják a “csomagban”. 🙂

A másik alkalom pedig a MATE Kaposvári Campusán a Karriernap keretében tartott előadásom volt, mely “Az önbizalom hangja: Fejezd ki a belső erődet a megjelenéseden keresztül!” címet viselte. Mivel a Coaching&Styling programom és a BIG FUTURE PICTURE workshopom is erről szól, így lehetőségem nyílt a fiatal felnőttekkel és az idősebb korosztályba tartozó résztvevőkkel megosztani az önbizalom elérésének változatos eszköztárát, kiemelve, hogy ez nem varázslat, hanem az egyén valósága, mely az önismereten, az önértékelésen és az önreflexión alapul.

 

Amikor a ruhád életre kel

“Királyok, királynők, akik csak egyszer vesznek fel egy ruhát, noha udvari szabó varrja termetükre, el sem tudják képzelni, milyen kényelmes dolog olyan öltönyt viselni, amely testünkhöz idomult. Hiszen ők csak olyanok, mint a vállfák, amelyekre felaggatjuk a tiszta holmit.” Henry David Thoreau

Ha nincs önbizalmad és még csak az önismereti utad kezdetén jársz, öltözhetsz bármibe, lehetnek rajtad stílusos ruhadarabok a színtípusodnak megfelelő színekben, keverheted az anyagokat és a mintákat, kinézhetsz úgy, mintha egy felkapott divatbemutató végén a kifutóról léptél volna le. Mutatós lesz, a látványod a szemlélő számára egy pár másodperc erejéig biztosan jó érzetet nyújt, viszont a személyiséged, a valódi “arcod” nem vagy csak kevéssé lesz felismerhető. Az a különleges lény, aki te vagy eltűnik az öltözeted rétegei között.
Ragyogni fogsz, hisz a a vonásaidat a színtípusodnak megfelelő ruhadarabok kiemelik, csinos leszel, hiszen az alkatodnak megfelelő öltözetben lépkedsz. Talán csak egy dolog fog hiányozni, Te magad.

“A legszebb dolog, amit viselni tudsz, az önbizalom.”

Blake Lively szavaival mélységesen egyetértek. Te, aki ezt a ruhát életre kelted azzal, aki vagy. A személyiségeddel, a céljaiddal, gondolatvilágoddal, a motivációddal, a hiteddel, az attitűdöddel, a viselkedéseddel, a teljes lényeddel. 

Az önbizalom a te én-erőd. Erő, hit és bizalom a saját képességeidben. Ez a magabiztosság a szín- és alkattípusodnak megfelelő stylinggal, a komfortos stílusod megtalálásával ragyogóvá tesz. Azt mutatja, amit adni tudsz. Hiteles képet fest rólad. Az az üzenet, amit közvetíteni szeretnél, eljut azokhoz, akiknek szánod. Hiába szemlélnek ők a saját szűrőjükön keresztül, akár az alatt a bizonyos 5 perc alatt is megértik azt, amit te képviselsz, és amit a megjelenéseddel, a viselkedéseddel, a testbeszédeddel és a szavaiddal közölsz. 

 

Mi ez a saját “szűrő”?

Ez valóban egy szűrő, és mindenkinél egyedi. A Max Planck Magatartáspszichológiai Intézet tanulmánya szerint, az első benyomást követő 4 percben egy ember 102 szempont alapján hozza meg rólad a döntését. 102 szempont. És ezt a rengeteg ismérvet a saját, egyéni sorrendünk alapján alkalmazzuk, más és más súlyozással. Mindenkinél mások az arányok és a prioritások, hiszen teljesen más a személyiségünk, más a múltunk, eltérőek a hozott és tanult mintáink, mások az érzéseink, az asszociációink, és még sorolhatnám azokat, melyek alapján különbözünk egymástól. Meghatározó az a bizonyos 5 perc a kapcsolódásainkra és a jövőnkre nézve.

Mások – például a celebek – öltözködését inspirációként remekül alkalmazhatjuk, és úgy formálhatjuk, hogy az a lehető legjobban kiemelje és tükrözze személyiségünket. Ha ezt egy az egyben lemásoljuk, akkor nem érjük el vele azt a hatást, ami miatt éppen azt az outfitet választottuk saját magunk reprezentálására.

Jó példa az eltérő hatás szemléltetésére Katie Sturino, aki ismert emberek megjelenését „ölti” magára. A “body positve” szemléletet képviselő Katie, aki a testünk elfogadását támogató szemlélet jeles képviselője, gyakran öltözik ugyanolyan szettekbe, mint a sztárok. Azzal a céllal teszi mindezt, hogy megmutassa, teltebb formákkal is viselhetők a kiválasztott öltözékek.
Ami számomra szembetűnő, az – vélhetően – a személyiségből eredő különbözőségből adódhat, hiszen az outfit azt emeli ki vagy éppen nyomja el. Azt a fontos szempontot is figyelembe véve, hogy az eltérő alkaton másképp mutat egy-egy ruhadarab.
Nem csak azért ragyog valaki, mert homokóra alkattal rendelkezik, vagy a színtípusának megfelelő színeket hord, hanem azért mert az adott öltözet kölcsönhatásban van az egyéniségével. Észrevehető a jelenléte. JELEN VAN. OTT. AKKOR. ÖNMAGA.

 

Kép forrása: Freepik