Az én megközelítésem az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség) megfogalmazását megszemélyesíti. Az általános fogalmat is fontosnak tartom, ezért azt is feltüntetem.
A coaching folyamat több sikertényezőből tevődik össze, véleményem szerint:
- Az egyik nagyon lényeges az ügyfél. Az ő hozzáállása, az ő gondolatai, az ő elhatározása.
- Az összetevők, amiket én „kínálok”, a másik lényeges oldal:
- Az őszinte érdeklődés, a figyelem ereje. Kizárólag az ügyfelemre figyelek, az Ő lénye, mondanivalója a lényeg.
- Támogató, nem minősítő. Tudod, hogy ott van, és rá számíthatsz, hogy felteszi neked azokat a kérdéseket, amelyeket te még nem fogalmaztál meg magadnak, azonban nélkülözhetetlenek számodra és a válaszaid előrevisznek. Jókor jó kérdések!
- A beszélgetések hangulata, az a bizalom, ami körülölel.
- A pozitív személyiségem és a dinamizmusom, mellyel kapcsolatban az egyik kiemelt ügyfelemet idézem: „Kisugárzása, dinamikája teljes mértékben magával vonzott a közös munkába.”
Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) szerint „A professzionális coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a magánéletében, akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik. A coaching folyamat során az ügyfél elmélyíti tudását, növeli teljesítményét, és mindezek eredményeként javul az életminősége.
Minden találkozáskor az ügyfél választja meg a beszélgetés fókuszát, míg a coach figyelmesen hallgatja, megfigyeléseit visszajelzi, és legfőképpen kérdéseket tesz fel. Ez az interakció egyrészt segíti az ügyfelet abban, hogy világosabban lásson, másrészt akcióra serkenti. A coaching folyamata a fókusz és a választási lehetőségek bővítésével felgyorsítja az ügyfél fejlődését. A coaching arra koncentrál, hogy világossá váljon hol tart most az ügyfél, és mit akar tenni annak érdekében, hogy eljusson oda, ahová el szeretne érni.
A coaching folyamat eredménye az ügyfél eredménye, azaz szándékának, választásának és akcióinak a következménye, amelyet a coach, mint a folyamat szakértője támogatott.”