
Ki a tehetséges?
Ki a tehetséges? Mit jelent a tehetség?
Az iskolában kit tartanak a tanárok tehetségesnek? Ki számít tehetségnek egy cég szempontjából?
Engem ezek a kérdések nagyon foglalkoztatnak – az érem mindkét oldaláról, hisz együtt vizsgálva kapunk komplex képet.
A tehetség fogalmának több megközelítése, illetve több szintje létezik. Terman (1924.) kutatásai során arra az eredményre jutott, hogy nem a legintelligensebb gyerekek lesznek a legtehetségesebbek az életük során, nem ők alkottak eddig sem nagy dolgokat, hanem többet nyomott a latba, például a családi háttér vagy az iskolák színvonala, ahova járt, valamint kiemelkedő hatása van a személyiségjegyei együttesének is, mint például a motivációnak, a kitartásnak. (Perkins, 1981.)
Terman kutatásai Galton elméletéből (1864.) indulnak ki, miszerint a tehetséges ember amellett, hogy remek értelmi képességekkel rendelkezik, energikus, független, céltudatos. Nem mellékes szempont, hogy a talentumok általában megtalálják azt a területet/témát/szakmát/hivatást, mely iránt elköteleződnek, így azt a rengeteg energiát a céljukra összpontosítva eredményeket érhetnek el.
Tehát összefoglalva: a tehetséges ember amellett, hogy eszes, még motivált, kitartó, energikus, független (és önálló), céltudatos.
Amennyiben TE még sosem foglalkoztál azzal, hogy alaposan elemezd saját magad, vagy a fenti tulajdonságok valamelyikét a saját jellemzőid között is számon tartod, illetve úgy értékeled, hogy csak néhány hiányzik, akkor tarts Velünk a TEDD táborba! Az önismereti tréningünkön megtalálhatod a saját tehetségkomponenseidet.
Forrás: Gyarmathy Éva: A tehetség – Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása, ELTE Kiadó, 2006., 14. oldal
Nincsenek még hozzászólások